عدالت خواهان

۱۴۰۳ فروردین ۱۱, شنبه

کامیاران؛ یک شهروند در اثر انفجار مین دچار نقض عضو شد




یک شهروند کُرد واهل کامیاران (کامیران) با هویت حمدی محبوبیان، در اثر انفجار مین به شدت زخمی و از ناحیه پا دچار نقض عضو شد. طی سه روز گذشته دست‌کم ۴ شهروند کُرد قربانی انفجار مین شده‌اند که یکی از آنها جانش را از دست داده است.

۱۴۰۳ فروردین ۱۰, جمعه

گیلان؛ ۱۱ فعال حقوق زنان به ۶۰ سال حبس محکوم شدند




دست‌کم ۱۱ فعال حوزه حقوق زنان در استان گیلان به نام‌های سارا جهانی، یاسمین حشدری، شیوا شاه‌سیاه، نگین رضایی، فروغ سمیع‌نیا، زهرا دادرس، متین یزدانی، جلوه جواهری، هومن طاهری، زهره دادرس و آزاده چاوشیان توسط دادگاه انقلاب رشت مرکز استان جمعاً به ۶۰ سال و ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

جانباختن یک کودک کولبر در اثر سرمازدگی و زخمی شدن سه کولبر با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی



یک کودک کولبر ۱۵ ساله به نام هه‌ستیار عبدالکریمی (هَستیار) در حین کولبری در مرز سقز در اثر سرمازدگی جانباخت. یک کودک کولبر ۱۶ ساله دیگر نیز به نام میلاد حسینی با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی زخمی شد و هم‌زمان دو کولبر به نام‌های آروین حقانی و جمیل عبدی نیز با شلیک این نیروها زخمی شده‌اند.

زندان شیبان اهواز، تدارک مرگ خاموش زندانیان سیاسی + اسامی زندانیان

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، و بر اساس گزارش‌های رسیده از زندان شیبان اهواز، مقامات این زندان مرگ خاموش زندانیان سیاسی را تدارک می‌بینند. بنا بر اطلاعات موثقی که فعالان حقوق‌بشر از بزرگترین زندان استان خوزستان به دست آورده‌اند؛ بیش از ۷۰زندانی سیاسی تنها در بند ۵ زندان شیبان اهواز به سر می برند. همه این زندانیان سال‌های طولانی را در بازداشت و زندان بوده و در اثر شرایط بد زندان و شکنجه‌هایی که بر آنها اعمال شده دچار بیماری‌های متعدد شده‌اند.

بازداشت و بی‌اطلاعی ۳هفته‌ای از وحید اصغری

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، پنج‌شنبه ۹فروردین‌ماه ۱۴۰۳، با گذشت بیش از ۳هفته از بازداشت وحید اصغری خانواده وی همچنان از وضعیت اطلاع دقیقی ندارند. دانش آموز ۱۷ ساله، وحید اصغری روز ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲، در شهر سهند توسط مأموران لباس شخصی بازداشت و به محل نامعلوم منتقل شد. او ساعاتی پس از بازداشت، یک تماس کوتاه تلفنی با خانواده داشته و پس از آن دیگر هیچ اطلاعی از او در دست نیست.

۱۴۰۳ فروردین ۷, سه‌شنبه

محکومیت زندانی عقیدتی لاله ساعتی، به ۲ سال زندان

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، زندانی عقیدتی لاله ساعتی به ۲ سال زندان محکوم شد. لاله ساعتی روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود. وی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری، به اتهام اقدام علیه امنیتی ملی از طریق ارتباط با سازمان‌های مسیحی صهیونیستی به ۲ سال زندان محکوم شد.

اولین اعتصاب غذای سه شنبه های ضد اعدام در سال ۱۴۰۳

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، روز سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳، اولین اعتصاب غذا در سال جدید، در سه شنبه های ضد اعدام، در برخی زندان های ایران انجام شد.
این نهمین هفته است که زندانیان در روزهای سه شنبه در اعتراض به اعدام های گسترده اعتصاب غذا می کنند.

حمیدالله اربابی، ناپدیدسازی قهری ۵ ساله

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، ابتدای سال ۱۴۰۳، پنج سال از ناپدیدسازی قهری حمیدالله اربابی می‌گذرد. وی در تاریخ اول فروردین ۱۳۹۸ در منزل خود توسط ماموران اداره اطلاعات در چابهار بازداشت شد و از آن زمان تا کنون اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.

در نیمه شب یکم فروردین ۱۳۹۸، هفت مامور مسلح به منزل حمیدالله اربابی حمله کرده و پس از بازداشت وی را به نقطه نامعلومی منتقل کردند.

قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، شکنجه‌گری در لباس قضاوت


قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، از قضاتی است که در سال ۹۷ بعنوان یکی از ۵ قاضی مجازات‌های جایگزین حبس در قضاییه فاسد ولایت فقیه انتخاب و معرفی شد.

نام و نام خانوادگی: محمدرضا عموزاد خلیلی

تاریخ تولد: ۱۳۶۴

زاده: بهشهر

مدرک تحصیلی: –

سمت فعلی: رئیس شعبه ۲۴دادگاه انقلاب تهران

قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی متولد ۱۳۶۴ است. وی از سال ۹۱به عنوان دادیار دادسرای زنجان کار خود را در دستگاه قضایی آغاز کرد. او از سال ۹۳در دادسرای گالیکش مشغول به کار شد و سپس دادرس دادگاه کیفری ۲ این شهرستان شد. عموزاد هم اکنون، قاضی دادگاه انقلاب در تهران می‌باشد.

بند میثاق زندان لاکان رشت و زندانیان محبوس در آن

 «بند میثاق زندان لاکان رشت و زندانیان محبوس در آن

برای دوستان زندانیم در بند میثاق زندان لاکان رشت (حافظ فروحی، آرمان صدقی، مهدی میرزایی و منوچهر فلاح)


نوروز ۱۴۰۳ فرا رسید و هم‌بندی‌هایم حافظ و آرمان و مهدی و منوچهر لحظات نوروز را برای دومین بار از آن سوی میله‌های زندان به نظاره نشسته‌اند. درباره تک تک این دوستان که نزدیک به یک سال با آنها لحظه به لحظه زندگی کرده‌ام، خاطرات شیرین بسیار دارم. در یک زندگی جمعی و لحظه به لحظه اگر لختی ناسازگاری باشد، گذشت روزها و شب‌ها، اوقات را به ملال انگیزترین تکراری می‌رساند که کمترین پیامدش، تنشی پیوسته و مدام است؛ اما وقتی عشق و محبت و مودت میان جمعی حاکم باشد، دیگر نه تنها این بودن‌های همیشگی را بو و گرد تکرار نمی‌نشیند، بلکه هر آیینه چنین جمعی انبانی از احساسات نو را بی تکراری، کنار هم تجربه می‌کند و شور و سور و نور و سرور وجودشان را انباشته می‌کند و از شادی، درونشان سرشار می‌شود.

کامیاران؛ یک شهروند در اثر انفجار مین دچار نقض عضو شد

یک شهروند کُرد واهل کامیاران (کامیران) با هویت حمدی محبوبیان، در اثر انفجار مین به شدت زخمی و از ناحیه پا دچار نقض عضو شد. طی سه روز گذشته د...