عدالت خواهان

۱۴۰۳ فروردین ۷, سه‌شنبه

قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، شکنجه‌گری در لباس قضاوت


قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، از قضاتی است که در سال ۹۷ بعنوان یکی از ۵ قاضی مجازات‌های جایگزین حبس در قضاییه فاسد ولایت فقیه انتخاب و معرفی شد.

نام و نام خانوادگی: محمدرضا عموزاد خلیلی

تاریخ تولد: ۱۳۶۴

زاده: بهشهر

مدرک تحصیلی: –

سمت فعلی: رئیس شعبه ۲۴دادگاه انقلاب تهران

قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی متولد ۱۳۶۴ است. وی از سال ۹۱به عنوان دادیار دادسرای زنجان کار خود را در دستگاه قضایی آغاز کرد. او از سال ۹۳در دادسرای گالیکش مشغول به کار شد و سپس دادرس دادگاه کیفری ۲ این شهرستان شد. عموزاد هم اکنون، قاضی دادگاه انقلاب در تهران می‌باشد.

محمدرضا عموزاد خلیلی ، قاضی است که در سال ۹۷ بعنوان یکی از ۵ قاضی برتر در زمینه مجازات‌های جایگزین حبس در قضاییه انتخاب و معرفی شد.

    قوه قضاییه و صداوسیما در یک برنامه تلویزیونی قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی را «قاضی جوان» معرفی کردند تا چهره‌ای محبوب از دستگاه قضاییه ولایت فقیه ارائه بدهند. گفته می‌شود ویژگی این قاضی، صدور احکام جایگزین حبس به منظور شکنجه روانی زندانی و خانواده آنها است! مفهوم حقیقی «مجازات جایگزین حبس» را می‌توان در بیگاری کشیدن، شکنجه‌های روحی و جسمی و اخاذی‌های کلان از متهمان جستجو کرد.

    اخاذی از دستگیر شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸

    پس از اعتراضات سراسری آبان ۱۳۹۸، دو تن از قضات قوه قضائیه در دادگاه انقلاب، در مقابل صدور حکم برای معترضین دستگیر شده در اعتراضات سراسری آبان ماه از آنها اخاذی می‌کنند. این۲ قاضی محمد مقیسه‌ای و محمدرضا عموزاد خلیلی نام دارند.


    در جلسات دادگاه، این ۲قاضی به معترضان زندانی می‌گویند که یا برای گرفتن حکم آزادی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰میلیون تومان رشوه بدهند، و یا به ۱۰سال زندان محکوم می‌شوند.


    سیامک مومنی ۱۸ ساله از جمله دستگیرشدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ بود. وی در تاریخ شنبه ۵ بهمن در زندان تهران بزرگ خودکشی کرد.


    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی

    زندان تهران بزرگ

    یک منبع موثق گفت: «قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی در دادگاه به سیامک مومنی گفته بود که برای گرفتن حکم آزادی خود باید مبلغ سنگینی پرداخت کند. سیامک پاسخ داده بود من فقط یک پیک موتوری هستم و پول زیادی ندارم. عموزاد به او پاسخ داده بود: بنابراین، به ۱۰سال حبس محکوم خواهی شد و تا زمانی که موهایت به رنگ دندان‌هایت تبدیل شود، در زندان خواهی ماند.»


    سیامک مومنی در پاسخ می‌گوید: «من نان‌آور خانواده‌ام هستم و با موتورسیکلت کار می‌کنم. اگر ۱۰سال در زندان بمانم، چگونه می‌توانم هزینه خانواده‌ام را بپردازم»؟


    روز شنبه ۵ بهمن، سیامک مومنی پس از آنکه از صدور حکم ۱۰سال حبس خود توسط دادگاه انقلاب تهران مطلع شد، اقدام به بریدن رگ دست خود در زندان کرد و پس از آن به بیمارستانی خارج از زندان منتقل گردید.


    سیامک مومنی در اعتراضات آبان‌ماه بر علیه افزایش قیمت سوخت در پرند بازداشت و پس از پایان بازجویی‌ها در بازداشت‌گاه پادگان ثارالله سپاه، به بخش عمومی زندان تهران بزرگ منتقل شده بود.

    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی او را به اتهاماتی همچون «اجتماع و تبانی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به رئیس جمهور» به ۱۰سال زندان محکوم کرد.


    محاکمه با پرسیدن چند سوال

    بر اساس گزارش‌ها عموزاد خلیلی در جریان محاکمه معترضین، صرفا اقدام به پرسیدن چند سوال از جمله نام و نام خانوادگی و محل و زمان بازداشت متهم کرده و بدون اینکه به آنها اجازه صحبت یا دفاع از خود بدهد، آنها را از دادگاه اخراج می کرده است.

    قاضی محمدرضا عموزادخلیلی در واکنش به تلاش مهدی باقری برای بیان دفاعیات خود خطاب به وی گفته: «شماها را باید اعدام کرد.» اتهام این معترض نیز «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی» بوده است.

     صدور احکام سنگین برای معترضان آبان و دی‌ماه ۱۳۹۸

    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، شکنجه‌گری در لباس قضاوت

    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی

    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی در یک محاکمه نمایشی، معلم بازنشسته مرتضی حسینی لواسانی که در اعتراض به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه بازداشت شده بود را به اتهام توهین به خامنه‌ای به ۲سال حبس محکوم کرد.

    وی همچنین در اسفندماه ۱۳۹۸ مریم علی‌شاهی و مهیار منصوری مادر و پسر دستگیر شده در اعتراضات آبان‌ماه را مجموعا به ۱۵سال زندان محکوم کرد. مریم علی‌شاهی به ۹سال زندان و مهیار منصوری به ۶سال زندان به اتهام توهین به خامنه‌ای و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی محکوم شدند.

    یک معترض دیگر به نام مهدی وحیدی نیز به همین اتهامات به ۵ سال زندان توسط عموزاد خلیلی محکوم شد.

    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی در بهمن ماه ۱۳۹۸مهدی نقدی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و از شهروندان بازداشت شده در جریان اعتراضات آبان ماه را به اتهام «اجتماع و تبانی از طریق شرکت در راهپیمایی اعتراضی» به ۳سال زندان محکوم کرد.

    در بهمن ۱۳۹۸ قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، رضوانه احمدخان‌ بیگی را به اتهام شرکت اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶سال زندان محکوم کرد.

    در شهریور ماه ۱۳۹۹ نیز قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی حکم ۳سال زندان سینا ربیعی از بازداشت شدگان اعتراضات دی ماه ۹۸، که در اعتراض به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران صورت گرفت، را صادر کرد. به گفته حسین تاج، وکیل مدافع سینا ربیعی، صدور این حکم در حالی بوده که اتهام انتسابی در کیفرخواست «اخلال در نظم عمومی» بوده و قاضی عموزاد با تغییر اتهام به «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» حکم ۳سال زندان را صادر کرد.


    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی؛ صدور احکام در پرونده زندانیان سیاسی

    محمدرضا عموزاد خلیلی، همچنین محاکمه بسیاری از زندانیان سیاسی مانند آتنا دائمی را به عهده داشت. وی به دنبال یک پرونده سازی در زندان در تیر ۹۹، برای آتنا دائمی ۲ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعیین کرد. در حالیکه آتنا در زندان بود و هیج جرمی مرتکب نشده بود. بر اساس این حکم آتنا دائمی از بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و از بابت «اخلال در نظم زندان» به یک سال حبس تعزیری و ۷۴ضربه شلاق محکوم شد.


    این قاضی همچنین در شعبه۲۹ «دادگاه انقلاب» تهران، روز چهارشنبه ۱۸تیر۹۹ حکم حبس و زندان هفت تن از زندانیان سیاسی سابق و دهه ۶۰ شامل: هانی یازرلو و فرزندش هود یازرلو، مهدی خواص صفت و همسرش صدیقه مرادی و محمدولی غلام نژاد و همچنین زهرا اکبری نژاد (همسر زندانی سیاسی ابوالقاسم فولادوند) و فرنگیس مظلوم(مادر زندانی سیاسی سهیل عربی) را صادر کرد.

    سرکوب پیروان سایر ادیان با صدور احکام زندان طولانی مدت

    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی، با صدور احکام زندان‌های طولانی مدت برای پیروان سایر ادیان در سرکوب آنها شرکت مستقیم داشته است.

    وی در دی‌ماه ۱۳۹۹ سوفیا مبینی و نگین تدریسی از شهروندان بهایی را به اتهام برگزاری و شرکت در یک مراسم مذهبی مجموعا به ۱۰سال زندان محکوم کرد.

    سرکوب زنان زندانی پس از شورش در زندان قرچک ورامین

    قاضی محمدرضا عموزاد خلیلی پس از شورش در زندان قرچک ورامین در اواخر شهریورماه ۱۴۰۲، دراین زندان مستقر شده و با پرونده‌سازی برای زندانیان زن، آنها را به زندان‌های طولانی محکوم کرد.

    احکام ضد‌انسانی به منظور شکنجه روحی و روانی

    نمونه‌هایی از احکام ضدانسانی جایگزین این قاضی که بیشتر به منظور شکنجه روحی ـ روانی متهمین بکار گرفته می‌شود، از این قرار است:

    حکم برای یک بی احتیاطی در امر رانندگی و ایراد صدمه بدنی غیرعمدی، عیادت و ملاقات از جانبازان ۸سال جنگ مستقر در آسایشگاه جانبازان و معلولین قائمشهر و ساری.

    حکم برای یک جوان راننده بدون گواهینامه، ۳۰۰ساعت خدمت رسانی در مسجد جامع شهر به نمازگزاران


    حکم برای بی‌احتیاطی در رانندگی، خریداری ۵۰جلد از کتاب «آفتاب در حجاب» و توزیع آنها به همسران پاسداران کشته شده در سوریه.

    محاکمه جانیان در دادگاه‌های بین‌المللی

    مردم و تاریخ ایران هیچ‌‌گاه این جنایات را فراموش نخواهند کرد. آنها در خاطرات سیاه خود از حاکمیت ولی فقیه نام‌هایی را به خاطر سپرده‌اند تا در دادگاه‌های بین المللی بتوانند با به محاکمه کشاندن آنها، عدالت را جاری کنند.

    این دادگاه‌ها همانند نورنبرگ جنایت‌کارانی را به پای میز عدالت خواهند کشاند که سالیان جوانان ایران را به چوبه‌های دار سپرده و یا در سیاه‌چال‌های خامنه‌ای و پاسدارانش، روزهای خوش جوانی آنها را به سرقت برده‌اند. مردم این روزها را هیچ‌گاه فراموش نکرده و در حافظه تاریخی خود تنها به روز دادرسی از این جانیان می‌اندیشند.

    از همه هموطنان، زندانیان و بازداشتی‌های اعتراضات سراسری می‌خواهیم، هرگونه اطلاعاتی درباره قضات دادگاه‌های انقلاب در دست دارند را در اختیار کانون حقوق بشر ایران قرار داده تا اسامی و اطلاعات این مهره‌های سرکوبگر را نزد مردم ایران افشا کنیم.


    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر

    اعدام یک زندانی و انتقال ۵ زندانی دیگر به سلول انفرادی جهت اجرای حکم

      به گزارش کانون حقوق بشر ایران، جمعه ۷اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، یک زندانی، بامداد ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، در زندان ساوه اعدام شد. این زندانی یاور امی...